Monday 22 July 2013

BENDERA KAPI

BENDERA SENI KAPI

Warna Biru, Kuning, Putih dan Merah dalam bingkai bendera merujuk kepada warna bendera Malaysia yang melambangkan:

Biru Tua: Melambangkan ketenangan, kebijaksanaan akal yang membentuk kepada kekuatan ilmu

Kuning: Menjujung dan memelihara Kedaulatan Raja-Raja Melayu

Merah dan Putih: Tanda keanggotaan yang sama dalam persekutuan 13 buah negeri termasuk Kerajaan Persekutuan.

Tiga warna melintang pada bendera melambangkan:

Hijau: Islam adalah junjungan 

Kuning: Bangsa adalah amanah

Merah: Tanahair adalah pegangan

LOGO KAPI:
Bentuk bulat logo Kapi membawa maksud kebulatan tekad dan kesatuan para pengamal Kapi dalam menjalankan tanggungjawab sebagai seorang pengamal seni pertahanan diri. 

Bunga padi berwarna kuning memberi pengertian kematangan dari segi perpaduan dan keharmonian sesama pengamal. Rantaian bunga padi pula membawa maksud keutuhan dan kejituan muafakat yang menyeru kepada penyatuan kesetiaan, kejujuran dan keikhlasan demi keteguhan pengamal Kapi.

Dua silangan senjata Kapi dibawah bentuk global bulat melambangkan perjuangan kesenian Kapi melewati ke tahap antarabangsa dan dunia.

Satu pemusatan bulatan tengah yang diapit oleh lapan bulatan disekelilingnya melambangkan kepekaan gerak serangan asas kombat Melayu Seni Kapi berasaskan lima deria yang menyatukan kosentrasi dan pemusatan dalam menghadapi lawan secara lapan arah dalam satu ruang.
Prinsipal KEPEKAAN DALAM SENI KAPI:
  1. Kepekaan Akal/Mental
  2. Kepekaan Deria/Rasa
  3. Kepekaan Ransangan/Fizikal
  4. Kepekaan Tindakan/Percaturan
  5. Kepekaan Alam/Kewujudan
  6. Kepekaan Gelombang/Hubungan
  7. Kepekaan Hati/Percaturan
  8. Kepekaan Lawan/Kombat
  9. Kepekaan Kesatuan/Pemusatan
Perkataan AKAL membawa maksud:1. Secara harfiahnya Seni Kapi menggunakan Etimlogi Akal yang berasal dari bahasa Arab 'aql yang secara bahasanya bermaksud pengikatan dan pemahaman terhadap sesuatu. Pengertian lain dari akal adalah daya fikir (untuk memahami sesuatu), kemampuan melihat cara memahami lingkungan, atau merupakan kata lain dari fikiran dan ingatan. 

Dari segi akronim AKAL dalam logo Seni Kapi Warisan ianya membawa maksud Agar Kekal Amal Latihan yang menjurus kepada penyeruan meneruskan praktis sebagai amalan yang berterusan untuk usaha manfaat diri, agama bangsa dan tanahair.





No comments:

Post a Comment